Hvorfor sover jeg dårligt?

Hvorfor sover jeg dårligt?

Søvnproblemer: Derfor oplever du dem, og sådan kommer du dem til livs 

Kan du ikke sove? Det er faktisk et ret almindeligt problem. Stort set alle mennesker vil i løbet af livet opleve problemer med at falde i søvn. Det kan være forårsaget af ting som stress, et nyt miljø, støj eller andet. Og det er altså helt normalt. Faktisk oplever op imod hver femte dansker søvnløshed, og ca. 10-20 % udvikler kronisk søvnbesvær. 

 

Det er et stort problem, for søvnen er rigtig vigtig for vores helbred. Og får du ikke din søvn, kan det være svært at få en almindelig hverdag til at hænge sammen. De fleste oplever dog kun søvnproblemer i en kort periode ad gangen, fordi det netop er forårsaget af noget, der sker omkring dem i den periode. Derfor er der også ting, du kan arbejde med for at falde nemmere i søvn. Her på siden fortæller vi om, hvad søvnproblemer består af, og hvad du kan gøre for igen at kunne falde i en dyb nattesøvn, så du er frisk og udhvilet dagen efter. 

 

Hvad er søvnproblemer? 

Har du ofte problemer med at sove, kan det være en rigtig frustrerende oplevelse. Du sover dårligt om natten, hvilket gør, at du føler dig dødtræt om morgenen, og den smule energi, du har tilbage, drænes hurtigt i løbet af dagen. Men selv da, uanset hvor udmattet du føler dig, har du stadig problemer med at sove, når du lægger dig til rette om aftenen. Og så begynder cyklussen igen.

 

Søvnproblemer er en tilstand, der ofte påvirker din evne til at falde i dyb søvn, og det betyder, at du ikke får fornyet din energi. Mange af os oplever af og til søvnproblemer. Typisk opstår det på grund af stress, rejser, sygdom eller andre midlertidige afbrydelser af din normale rutine. Men oplever du jævnligt, at du ikke kan falde i søvn om natten, vågner op og føler dig udmattet eller føler dig træt i løbet af dagen, kan du lide af en søvnforstyrrelse. 

 

Kroniske søvnproblemer kan vise sig som mere end blot søvnighed i dagtimerne. De kan tage hårdt på dit mentale og fysiske helbred, og det betyder også, at du vil mærke et dårligere humør og have svært ved at håndtere stress og daglige opgaver, for eksempel på dit arbejde. Du bør aldrig ignorere søvnproblemer, uanset om de står på i en kort periode, eller du ofte oplever dem. Søvn er en stor del af, hvordan kroppen fungerer, og kvalitetssøvn er en nødvendighed. 

 

Sådan falder du nemmere i søvn 

Vi giver dig her nogle få tips, der kan hjælpe dig med at falde i søvn. Det er råd til, hvad du inden sengetid kan gøre for at gøre dit sind og krop klar til at skulle sove. 

 

  • Slap af i mindst en halv time før sengetid med læsning, let udstrækning, et langt, varmt bad eller andre afslappende aktiviteter. 
  • Brug ikke din mobil, tablet eller computer – undgå det, vi kalder blåt lys, en halv time før sengetid. 
  • Sørg for, at du er i behageligt tøj, og dæmp lyset i dit hjem. 
  • Hav en behagelig temperatur i soveværelset. Jo køligere, jo bedre. 
  • Undgå store måltider, krydret mad, koffein og alkohol lige før sengetid. 

 

Tips til, hvordan du forbedre din søvn i det store billede 

Ud over de ting, du kan gøre som den umiddelbare optakt til sengetid, findes der også nogle helt grundlæggende redskaber, som kan hjælpe dig:

 

  • Sov på samme tid hver dag – også i weekenden. 
  • Dyrk motion. Regelmæssig fysisk aktivitet gavner kroppen på mange måder, og søvn er en af dem. 
  • Du kan føre en søvndagbog. Måske viser den dig et mønster, som du kan arbejde videre med.
  • Er det hver aften, at du ikke kan sove, og har det stået på i længere tid, bør du gå til lægen. Her kan I sammen identificere en årsag til problemet. 
Tilbage til overblik

Seneste blogindlæg

  • Bliv klogere på REM-søvn og dyb søvn

    Bliv klogere på REM-søvn og dyb søvn

    Læs mere

  • Hvorfor sover jeg dårligt?

    Hvorfor sover jeg dårligt?

    Læs mere

  • Danmarks Mentale Sundhedsdag

    Danmarks Mentale Sundhedsdag

    Læs mere

Seneste blogindlæg

  • Bliv klogere på REM-søvn og dyb søvn

    Bliv klogere på REM-søvn og dyb søvn

    Læs mere

  • Hvorfor sover jeg dårligt?

    Hvorfor sover jeg dårligt?

    Læs mere

  • Danmarks Mentale Sundhedsdag

    Danmarks Mentale Sundhedsdag

    Læs mere