Bliv klogere på børns søvnbehov

Bliv klogere på børns søvnbehov

Baby søvnbehov

Vil du gerne blive klogere på dit barns søvnbehov, vil denne guide helt sikkert kunne hjælpe dig. 

 

0-2 måneder 

Nyfødte babyer har som sådan ikke en søvnrytme. Søvnen er meget styret af amning/madning, da det i denne alder er utrolig vigtigt med masser af mad og masser af kærlighed hos forældrene, men man kan som tommelfingerregel sige, at baby er vågen i alt mellem 30-50 minutter ad gangen.

 

Hvis du har et barn, som græder meget, kan det være mange ting som spiller ind. Tal med professionelle specialister om det, det kan give ro og tryghed. 

 

Disse fag har særligt styr på babyer; zoneterapeuter, kranio sekral terapeuter, osteopater og kiropraktorer. 

 

I denne periode, selvom det kan være hårdt, er det vigtigt, at det er jer som forældre, der styrer dagens program. I skal ikke være bange for at sige nej tak til besøg, eller nej tak til bedsteforældre, der gerne vil tage barnet og køre en tur i barnevognen og nej tak til råd, som i simpelthen ikke kan se jer selv følge lige på dette tidspunkt. - selvom alle sikkert prøver at gøre det i en god mening.

 

I slutningen af denne periode, kan man med fordel overveje at begynde, at putte til nat.

 

Det er meget forskelligt fra forældrepar til forældrepar, hvornår man er klar til, og om man overhoved har lyst til, at baby skal kunne sove selv.

 

Som en start, så handler det om babys tryghed. Hvis ikke baby er tryg ved situationen, så kan det tage lang tid med meget unødvendig gråd.

 

Lav en tryg base for jeres barn, der hvor det normalt sover om natten. Prøv at læg baby fra jer efter godnatrutinen. Virker det ikke, så tag baby op igen. Prøv så igen, og igen. Hvis baby bliver ked af det, er det helt op til dig og dine følelser, hvad du kan overskue.

 

Det hele handler om tilvænning og jeres behov som forældre. Nogle babyer vænner dig hurtigt til det nye, og ved andre tager det længere tid. Man siger at alle nye vaner tager 27 gange.

 

Man kan som oftets prøve sig frem, når baby er omkring de 8 uger, da baby her begynder at sove tungere og i længere stræk.

 

 

3 måneder 

Der sker ikke så meget anderledes, men 3 måneders alderen fortjener alligevel sin egen overskrift, da babyer her begynder at vænne sig til de rutiner, som i forældre skaber for dem.

 

Lurerne begynder at tage form, og være mere rutinepræget end tidligere. +4 lure siger man og det betyder at det sagtens kan være færre eller flere. Nogle babyer tager meget lange lure, og andre tager flere korte lure.

 

Om der er 2 lure før 12 og 2 lure efter, eller 5 meget korte lure er lige normalt, dog kan man forvente en vågentid på ca. 1-2,5 timer, og det er ligemeget om baby har sovet 20 min eller 2 timer.   

 

 

4-5 måneder

Babyer i denne periode sover meget forskelligt, men kan med fordel blive lagt til nat og derefter sove til næste morgen, med opvågninger, hvor der vil være behov for amning eller flaske.  

 

 

I starten af de 4-5 måneder, vil baby have et behov for flere lure i løbet af dagen, da de sjældent kan holde sig vågne i mere end 2-2,5 timer ad gangen.

 

 

Men i denne periode, sker der noget med børnenes motorik. Så har du/i problemer med at få baby til at sove i stillestående tilstand, så er det super normalt!

 

 

I babys første 4 måneder, kan de fleste ikke finde ro i kroppen til at sove stillestående.

 

 

Mange forældre er ved at gå ud af deres gode skind, da de enten går rundt med barnevognen, hopper på pilatesbold eller har deres efterhånden tunge babyer i vikle/bæresele dagen lang.

 

 

Frygt ej, for grunden er ikke jer og heller ikke dårlige vaner, men at babys sansemotoriske udvikling endnu ikke er modent nok til at sove længere stræk uden bevægelse. Det kommer med tiden og sker gerne efter 4-6 måneder.

 

 

Gode råd til den frustreret forældre, som føler sig fanget i eget hjem.

 

  • Slap af - det skal nok komme.
  • Sørg for at nyde, at du kan se en masse film eller serier - for den tid skal du lede længe efter senere.
  • Hvis i er to, så husk at aflast hinanden
  • Er du alene, så spørg dit netværk om hjælp
  • Det er en fase

 

 

En fin rytme hos baby i alderen 4-5 måneder ville kunne hedde:

Nat kl. 19-06

1. lur omkring kl. 8.00(1,5-2t)

2. lur omkring 12.30 (1,5-2t)

3. lur omkring 15.30 (1t)

4. lur kan ligge tidligt, hvis man har et barn, som vågner tidligt (omkring kl 5)

 

 

Alt før 5 er nat, ikke dermed sagt at børn ikke vågner før - for det gør de! Og nogle tror det er tid til at stå op. Alt før 5 er nat, betyder i sin enkelthed, at i stadig skal lade som om det er nat. Rolig belysning, minimal leg og ingen tv. 

 

 

6-8 måneder 

I denne alder kommer der ofte mere ro på søvnsituationen i de fleste hjem. Og mange forældre føler sig i live igen. - og kan komme ud af huset.

 

Lurerne bliver længere og mere sammenhængende, og nætterne med færre opvågninger.

 

Om natten ser man, at babyerne begynder at tage længere stræk, hvilket gerne har noget med den faste føde at gøre, som mange børn bliver introduceret for i denne alder. Faktisk er der nogle babyer, som i denne alder allerede sover hele natten uden opvågninger.

 

Et lille fif til om natten, hvis man ammer, er at bytte plads i soveværelset. Hvis baby normalt sover ved siden af mor, så prøv at bytte, således baby ligger ved siden af far, da fædre ofte sover tungere og ikke lugter af mælk. Der findes en række fødevarer, som kan fremme indsovning og generelt forbedre søvn, og madvarer såsom dadler og bananer kan nemt moses i mosen eller grøden. 

 

Behovet for søvn om dagen er igen meget forskelligt. Nogle har et behov for 3 lure på ca. 1 time, andre for 2 lure på 1,5-2 timer. - Husk! Alle babyer er forskellige.

 

 

9-12 måneder

Der sker utroligt meget for det lille barn i denne alder. Motorisk, er det her, de fleste børn begynder at krybe og kravle. For kroppen er det noget af en omvæltning, og det kan resultere i urolige kroppe under nattesøvnen.

 

Mentalt sker der også en del. Mange børn begynder i denne periode i dagpleje, vuggestue eller at være i andre sociale sammenhænge, og det kan i starten være svært for det lille barn at bearbejde. Opvågningerne om natten kan være lange og grådfyldte. Det bedste man kan gøre for sit barn i denne periode, er at være der.

 

Kys, kram og ubetinget kærlighed.

 

Dette indlæg er skrevet af vores gode samarbejdspartner, Katrine, der har platformen Babyterapeuten

Tilbage til overblik

Seneste blogindlæg

  • Bliv klogere på børns søvnbehov

    Bliv klogere på børns søvnbehov

    Læs mere

  • Bliv klogere på REM-søvn og dyb søvn

    Bliv klogere på REM-søvn og dyb søvn

    Læs mere

  • Hvorfor sover jeg dårligt?

    Hvorfor sover jeg dårligt?

    Læs mere

  • Danmarks Mentale Sundhedsdag

    Danmarks Mentale Sundhedsdag

    Læs mere

Seneste blogindlæg

  • Bliv klogere på børns søvnbehov

    Bliv klogere på børns søvnbehov

    Læs mere

  • Bliv klogere på REM-søvn og dyb søvn

    Bliv klogere på REM-søvn og dyb søvn

    Læs mere

  • Hvorfor sover jeg dårligt?

    Hvorfor sover jeg dårligt?

    Læs mere

  • Danmarks Mentale Sundhedsdag

    Danmarks Mentale Sundhedsdag

    Læs mere